بید زدگی فرش

حشرات از دشمنان اصلی فرش ها به خصوص فرش های دستبافت هستند و لازم است از فرش های خود با روش های اصولی در برابر این حشرات محافظت کنیم. حشراتی مانند موریانه، بید و سوسک فرش می­توانند بید زدگی فرش را بوجود آورند و اسیب به فرش بزنند. در این میان بید زدگی یکی از بدترین آسیب­هایی است که فرش­ها با آن مواجه می‌شوند.

شماره تماس :

شماره قالیشویی در تهرانبید زدگی چیست؟

با توجه به شرایط اب و هوایی هر منطقه  حشرات مختلفی وجود دارند که ممکن است به فرش آسیب بزنند. موریانه، جیرجیرک، ملخ، سوسک فرش و بید از جمله این حشرات هستند. از بین آنها بید از همه خطرناکتر است. این حشره، پروتئین موجود در فرش را هدف قرار می دهد و از ان تغذیه می کند. به آسیب دیدن فرش­ها توسط بید، بید زدگی یا بید خوردگی می­گویند. اگر به موقع و اصولی از بیدزدگی فرش جلوگیری نشود از فرش چیزی باقی نخواهد ماند.

بید چه نوع حشره ای است؟

بید پروانه های کوچک زرد رنگی هستند که بر روی فرش و لباس های پشمی تخم گذاری می کنند. طول این حشره از 9 تا 12 میلی­متر است. یک بید ماده می­تواند طی کمتر از یک ماه 100 تخم لا به لای بافت فرش  بگذارد. بیدهای نوزاد بیشتر از بیدهای بالغ به فرش خسارت می­زنند. زیرا آنها برای رشد و نمو نیاز بیشتری به پروتئین موجود در الیاف فرش دارند. بیدهای نوزاد پس از بالغ شدن، دوباره تخم­گذاری می­کنند و این روند متوقف نمی­شود.

بید زدگی همه ی فرش­ها را تهدید می­کند؟

همانطور که پیش تر گفتیم بید ها از پشم تغذیه می کنند پس فرش های ابریشمی و ماشینی دچار بید زدگی نمی شوند و نیازی به نگرانی نیست؛ بید معمولا به سراغ فرش­های دستباف پشمی می­رود. البته که تابلوفرش­های پشمی یا لباس و منسوجات پشمی نیز در برابر اسیب های بید قرار دارند.

ترمیم بید خوردگی فرش

بید خوردگی چطور ایجاد می­شود؟

الیاف پشمی فرش پروتئین کراتینی دارد که سایر فرش ها ندارند به همین دلیل در معرض بید زدگی قرار میگیرد. الیاف مصنوعی مانند آکریلیک یا پلی استر و … فاقد این پروتئین هستند. اما برخی عوامل مانند رطوبت به تشدید بید زدگی یا رشد سایر حشرات کمک می­کنند.به همین دلیل بید زدگی در شهر های شمالی بیشتر دیده می شود.

عمل دیگری که بید زدگی را تشدید می کند رطوبت و گرما می باشد به همین دلیل توصیه می شود فرش های لوله شده و در انبار را هر از گاهی بیرون بیاورید تا از محیط مناسب برای رشد بید ها جلوگیری شود.

سایر محتواهای سایت:  خدمات سمپاشی در محل

در نظر داشته باشید که پس از ریخته شدن شیر و ابمیوه ها نیز به روی فرش در اسرع وقت ان را تمیز کنید زیرا این مورد نیز باعث بیدزدگی می شود.

شعبات تهران جم: قالیشویی تهران جم در محدوده نیاوران

تشخیص بید زدگی فرش به چه صورتی است؟

در زیر نشانه هایی که برای بیدزدگی وجود دارد را بیان می کنیم :

– وجود حشراتی کوچک بر روی فرش که سریع حرکت میکنند.

– بید به هنگام خوردن فرش تار های ریزی بر روی فرش ایجاد میکند، در صورت مشاهده این تار ها فرش به بید الوده شده است.

– وجود دالان هایی بر روی فرش؛ معمولا بید ها دالان های سفیدرنگی را بر روی فرش ایجاد میکنند.

– وجود لاروهای سفید رنگ ریز.

– مشاهده ذرات خاکستری کوچک بر روی فرش

– بید ها نفوذ خود را معمولا از گره های فرش شروع میکنند و در صورت مشاهده خورده شدن این گره ها باید هر چه سریع تر اقدام کنید.

–بید ها معمولا از انتهای قالی شروع به خوردن می کنند به همین دلیل با دست کشیدن و جارو به راحتی بافت فرش جدا می شود.

در نظر داشته باشید که فرش و لباس های دستبافت خود را به صورت منظم و دوره ای بررسی کنید تا در صورت مشاهده بید بتوانید به موقع اقدام کنید؛ همچنین این نکته را در نظر بگیرید که بید ها معمولا به صورت منظم فرش را مورد حمله قرار نمی دهند و لار های آن ممکن است مناطق مختلفی از فرش را هدف قرار دهند به همین دلیل تمامی قسمت های فرش را کنترل کنید.

شعبات تهران جم: قالیشویی در محدوده پاسداران

چطور از بید خوردگی فرش جلوگیری کنیم؟

  1. فرش، تابلو فرش و لباس های پشمی خود را به طور دوره ای کنترل کنید و هفته ای یک بار جارو بکشید زیرا بید ها فقط در مناطق گرم و مرطوب رشد نمی کنند بلکه در مناطق تاریک زیر تخت و مبل و همچنین تاخوردگی ها نیز مستعد رشد هستند.
  2. اگر قصد انبار کردن فرش های خود را دارید آنرا از گرد و خاک تمیز کنید و سپس با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی کنید و در آخر قرص نفتالین را تیکه تیکه کرده و لابه لای فرش قرار  دهید؛ در نظر داشته باشید که قرص نفتالین بسیار سمی است و باید از دسترس اطفال دور نگه داشته شود.
  3. به دلیل سمی بودن نفتالین حتما در محیط باز و با استفاده از دستکش و ماسک از این قرص استفاده کنید.
  4. فرش ها را در کاغذ یا پارچه لول کنید و از لول کردن در پلاستیک که محیط گرم و مرطوبی برای بید ها ایجاد میکند اجتناب کنید
  5. اگر داخل فرش نفتالین گذاشته اید آنرا در مکان های مرطوب و گرم نگهداری نکنید و ترجیحا فرش را در مکان های شلوغ بگذارید
سایر محتواهای سایت:  شست و شوی انواع موکت

چنانچه تمایل به استفاده از نفتالین ندارید، می­توانید از محلول­های ضد بید موجود در بازار استفاده کنید.

اگر روی فرش آثار بید خوردگی مشاهده کردیم، چه کار کنیم؟

هنگامی که آثار اولیه بید زدگی را بر روی فرش مشاهده کردید سریع دست به کار شوید و با استفاده از محلول های ضد بید فرش را بشویید، یادتان نرود که هنگام کار از دستکش و ماسک استفاده کنید و پس از ضدعفونی کردن فرش برای رفو گری و شستشو فرش را به قالیشویی معتبری بسپارید.

همچنین روش های دیگری نیز برای مبارزه با بید ها وجود دارد؛ برای این کار می توانید فرش را در روز های متوالی در جای گرم و خشک رو به روی خورشید و یا در جای بسیار سرد پهن کنید زیرا سردی و خشکی بید ها را از بین می برد.

آیا ترمیم بید زدگی امکان پذیر است؟

میتوان گفت هم بله و هم خیر، در صورتی که نقاط محدودی از فرش شما توسط بید ها آلوده شده باشد و سریعا به رفوگر حرفه ای مراجعه کنید این بید زدگی قابل ترمیم می باشد ولی در صورتی که بید ها سطح وسیعی از فرش را آلوده کرده باشند ترمیم آسیب های ایجاد شده به هزینه های زمان صرف شده نمی ارزد و به یاد داشته باشید که برای ترمیم بید زدگی حتما باید از رفوگر حرفه ای استفاده کنید.

در پایان این نکته را در نظر بگیرید که بید ها به طور ناگهانی به فرش حمله می کنند و انرا می خورند پس در نگهداری از فرش های نفسی خود کوشا باشید.

 

شما میتوانید با تماس با قالیشویی تهران جم نسبت به این امر اقدام فرمائید.

شماره قالیشویی در تهران

نظر شما درباره این محتوا چیست؟

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید.

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

امتیازی هنوز ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سفارش آنلاین